Опис досвіду роботи
вчителя фізичної культури
Бакайси Ольги Михайлівни
(вища категорія,
старший вчитель)
з проблеми:
«Формування в учнів практичних
навичок для самостійних занять фізичними вправами з метою збереження та
зміцнення здоров’я».
Демократизація
освіти, надання їй національної спрямованості вимагають пошуку нових шляхів
удосконалення фізичного виховання підростаючого покоління. Розв’язанню цієї проблеми сприяє фізична культура, яка є
самостійною сферою діяльності у соціальному просторі.
Фізична
культура є невід’ємною складовою частиною загальної культури учнів, засобом всебічного розвитку особистості.
Основна мета
предмету «Фізична культура» полягає у формуванні фізичного, психічного,
духовного та соціального здоров’я школярів, фізичної культури особистості;
розвитку основних фізичних якостей та рухових здібностей; підвищенні рівня
фізичної підготовленості учнів.
Цю мету у
своїй роботі реалізовую шляхом застосування комплексного підходу до розв’язання навчальних, оздоровчих і виховних завдань.
Забезпечую:
-
формування
знань щодо функціональної спроможності фізичних вправ, використання їх для
зміцнення здоров’я, проведення активного відпочинку та ведення здорового способу життя;
-
набуття
елементарних знань з фізичної культури, гігієни, основ здоров’я та здорового способу життя;
-
формування
навичок самостійного заняття фізичними вправами, розвитку фізичних якостей,
корекції постави, профілактики травматизму та надання першої допомоги;
-
виховання
бережливого ставлення до свого здоров’я і здоров’я оточуючих як найвищої соціальної цінності особистості;
-
розвиток
фізичних якостей (сили, швидкості, гнучкості, витривалості);
-
профілактика
асоціальної поведінки учнів засобами фізичної культури;
-
формування
адекватної поведінки особистості, впевненості у своїх силах, витримки;
-
виховання
індивідуальних морально-вольових і психологічних якостей особистості.
Працюю над проблемою «Формування в учнів практичних
навичок для самостійних занять фізичними вправами з метою збереження та
зміцнення здоров’я». Вважаю, що ця проблема є актуальною, оскільки
-
заняття фізкультурою і спортом є важливою складовою
здорового способу життя;
-
фізичний
розвиток важливий для всебічного розвитку особистості і має тривати упродовж
усього життя людини;
-
кожна людина повинна вміти дбати про своє здоров’я
та здоров’я близьких людей.
Фізична культура відрізняється від інших навчальних
предметів, оскільки її зміст – рухова діяльність, а також вона є дійовим
засобом підвищення розумової працездатності учнів, правильного режиму для
школярів. Тому важливу увагу приділяю здійсненню міжпредметних зв’язків з
анатомією, фізикою, гігієною, теорією і методикою фізичного виховання, історією
фізичної культури і спорту, музикою, хореографією.
Основною формою організації навчально-виховного процесу з
фізичної культури у загальноосвітній школі є урок. Головними вимогами до
сучасного уроку фізичної культури є:
- диференційований
підхід до учнів з урахуванням стану їхнього здоров’я, рівня фізичного розвитку,
рухової підготовленості та статі;
- оптимізація навчально-виховного процесу із
застосуванням інноваційних методів навчання;
- освітня, виховна, оздоровча та інструктивна
спрямованості;
- формування в учнів умінь та навичок самостійно
займатися фізичними вправами.
Проводячи уроки, намагаюся прищеплювати учням любов до
занять фізичною культурою, переконую своїх вихованців у необхідності виконання
вправ, ранкової зарядки, самостійних занять за завданням учителя.
Вважаю, що на уроках фізкультури важливо дотримуватись
таких дидактичних принципів: свідомості та активності, наочності та
доступності, систематичності та послідовності, індивідуалізації, міцності та
науковості.
Провести урок правильно і педагогічно грамотно означає
насамперед найбільш раціонально використати відведений на нього час. Тому
організацію уроку починаю ще до заняття: готую інвентар та місце для занять,
слідкую за дотриманням порядку, виконанням черговими соїх обов’язків.
Ефективність уроку залежить від правильного і чіткого
планування а також застосування найраціональніших форм і методів організації навчального
процесу. Тому чітко розподіляю навчальний матеріал для учнів: уроки легкої
атлетики продовжуються уроками гімнастики, спортивними іграми, кросовою
підготовкою. У цьому є багато позитивного – забезпечується фізіологічна
потреба в переключенні з одноговиду
діяльності на інший. Поєднуючи різноманітні види фізичної діяльності на уроках
і самозаймаючись вдома, учні розвивають
силу, спритність, координацію рухів, швидкість, гнучкість, культуру і красу
рухів, отримують емоційне задоволення та відчуття перемоги.
При повідомленні завдань уроку ставлю перед учнями
конкретну мету і розподіляю вправи на кілька уроків, послідовно визначивши
відповідні конкретні завдання.
Вивчення вправ складається з чотирьох фаз: 1)
ознайомлення з вправою; 2) вивчення вправи у спрощених умовах; 3) вивчення
вправи вцілому; 4) закріплення вправи.
При ознайомленні з вправою використовую різні методи,
зокрема розповідь, показ, пояснення. Словесний метод дає можливість більш чітко
уявити вправу вцілому. Далі учні виконують вправу, одержуючи рухове уявлення.
Закінчується виконання вправи вцілому з багаторазовим повторенням.
Поряд з освітніми завданнями на кожному уроці визначаю
виховні завдання: формування наполегливості, вміння долати труднощі, досягати
поставленої мети, дотримання порядку, почуття товариськості та
відповідальності.
У своїй роботі застосовую різні методи проведення уроку.
Зокрема, фронтальний метод, який дає можливість максимальноохопити всіх учнів
руховою діяльністю – стройові вправи, біг, ЗРВ, ігри та ін.
Груповий метод – під час виконання учнями різних видів
вправ по групах. Це дає можливсть краще спостерігати, контролювати виконання
учнями завдань, точніше дозувати навантаження, виправляти помилки.
Якщо розучуються вправи на приладах з малою пропускною
можливістю, або коли недостатньо інвентаря, то для підвищення щільності уроку
обов’язково даю додаткові, нескладні вправи; їх виконують
учні, які чекають наступного підходу (під час метання, стрибків у довжину і
висоту).
Використовую також індивідуальний метод навчання учнів.
При цьому учні оволодівають умінням самостійно виконувати і повторювати фізичні
вправи, у них формуються практичні навички занять фізичними вправами.
Дуже ефективний, на мою думку, метод колового тренування,
застосування якого сприяє розвитку рухових якостей – сили, спритності,
витривалості, стрибучості, гнучкості, координації рухів. Основу колового
тренування становить серйозне повторення вправ, підібраних і об’єднаних
в комплекс, які виконуються послідовно, переходячи «від станції до станції» і
розташовуються по замкнутому колу. Застосування колового методу потребує
особливої підготовки до уроку, чіткого підбору і розподілу місць для занять,
наявності достатньої кількості спортивного інвентаря та обладнання.
При будь-якому способі організації навчання учнів
фізичних вправ правильно вибираю місце, звідки могла б спостерігати і вести
контроль за всіма учнями класу, максимально використовуючи допомогу своїх
помічників (фізоргів, капітанів команд, звільнених учнів).
Учні, що за станом здоров’я
віднесені до підготовчої та спеціальної навчальної групи, теж присутні на
уроках у спортивній формі. Вони виконують ЗРВ, вправи і рухи, які їм можна
виконувати. Важкі і складніші вправи вони не виконують, а просто стоять
відпочиваючи. Ці учні є добрими помічниками на уроці – записують результати з
бігу, стрибків, подають «старт» тощо. Вони знаходяться під моїм постійним
контролем.
При формуванні рухових якостей у процесі гри застосовую
ігровий метод. Його ознаки:
1)
яскраво
виражені елементи суперництва і емоційності;
2)
великі
вимоги до творчої ініціативи в рухових діях;
3)
відсутність
строгої герламентації у рухах і діях;
4)
прояв
різноманітних рухових навичок і дій.
Ефективним є змагальний метод – це виконання вправ в
умовах близьких до гри або іграх.
Для розв’язання педагогічних проблем на уроках фізкультури
використовую також інноваційні методи.
Ознайомилася з методикою інтерактивного навчання
провідних педагогів м. Трускавця та м. Дрогобича, вчителя-методиста,
заслуженого працівника фізичної культури України з м. Червонограда Н.
Кравченко. Вивчала досвід заслуженого працівника фізичної культури України В.Зубрицького з м.
Львова.
Елементи
методики інтерактивного навчання застосовую у своїй роботі. Зокрема, роботу у
групах при коловому тренуванні, виконанні гімнастичних вправ, заняттях з легкої
атлетики, бігу, під час спортивних та рухливих ігор. Роботу в парах застосовую
під час бігу на коротку дистанцію, ЗРВ, вправ з м’ячами,
вправ для пресу.
Практикую
випереджувальні завдання. Окремі учні за завданням учителя засвоюють певні
вправи ще до вивчення їх з класом і демонструють перед однокласниками згідно
теми, що вивчається. Це такі вправи – рівновага на одній нозі, стійка на
голові, підйом переворотом силою, стрибок у довжину (відштовхування – політ),
ведення м’яча правою та лівою рукою, викидання м’яча
із-за бокової, подача кутового удару, жонглювання головою та інші. Ці
випереджуючі завдання застосовую і підбираю відповідно до теми уроку у різних
класах, зокрема у роботі з учнями 5 класу на уроках легкої атлетики, футболу,
гімнастики.
У своїй роботі
використовую різні типи уроків:
-
урок
вивчення нових вправ;
-
урок
повторення та закріплення вивченого;
-
комбінований
урок;
-
урок-змагання;
-
урок
здачі навчальних нормативів.
Велику увагу на уроках і позакласних заходах приділяю
дотриманню правил техніки безпеки. На перших уроках ознайомлюю учнів з
правилами техніки безпеки під час занять з легкої атлетики, гімнастики,
спортивних та рухливих ігор, добиваючись чіткого виконання моїх команд і
дотримання правил техніки безпеки. На уроках гімнастики навчаю учнів
правильному страхуванню один одного при виконанні опорних стрибків, вправ з
рівноваги на колоді, лазінні по канату, вправ на гімнастичній стінці,
акробатики.
Однією з важливих форм підготовки учнів до занять
фізичною культурою є домашні завдання – самостійне виконання фізичних вправ за
завданням учителя. Це вправи для розвитку фізичних якостей, повторення
найпростіших фізичних дій. Обов’язковим є виконання ранкової зарядки, вправ для
формування правильної постави, вправи з м’ячем,
силові вправи, прогулянки, кроси, рухливі ігри із застосуванням прийомів
самоконтролю. Окремим учням даю індивідуальні завдання і перевіряю їх
виконання. Наголошую учням на тому, що самостійні заняття фізичними вправами
сприяють зміцненню їх здоров’я, загартуванню, веденню здорового способу життя.
Взаємовідносини вчитель-учень будую на взаєній довірі, взаємоповазі,
співробітництві.
Також налагоджую співпрацю з батьками, медичними
працівниками, громадськістю. Батьки повинні знати, що активний руховий режим
для дітей – запорука здоров’я, успішного навчання та фізичного вдосконалення. На
батьківських зборах пояснюю батькам необхідність занять фізичними вправами
вдома. Батьки можуть забезпечити дітям умови, купити доступний спортивний
інвентар: м’ячі, скакалки, гімнастичні кола, гантелі, еспандери, тенісні ракетки;
допомогти зробити саморобну корзину для кидків м’яча,
перекладину в саду, тенісний стіл. Батьки мають на власному прикладі
показувати, як вести здоровий спосіб життя, позбутися шкідливих звичок,
заохочувати дітей до покращення фізичного стану, спортивних результатів, по
можливості займатися разом з дітьми фізичними вправами, іграми, плаванням,
ходити у походи. Адже заняття спортом, фізичними вправами – одна із активних
форм проведення вільного часу, відпочинку від розумової праці у школі. Як
наслідок, у дітей покращується самопочуття, розумова діяльність і пам’ять,
формується дисциплінованість, відповідальність, сміливість, активність, почуття
товариськості.
Вивчаю ставлення батьків до уроків фізичної культури і
спорту. При опитуванні батьки зазначають, що
-
уроки фізкультури створюють бадьорий настрій,
додають натхнення дитині;
-
заняття на свіжому повітрі сприяють загартуванню,
зміцненню імунітету;
-
фізкультура і спорт сприяють фізичному розвитку, формуванню
дисциплінованості;
-
після занять фізкультурою діти веселі, жваві, енергійні,
впевнені у своїх силах;
-
діти люблять уроки фізкультури і з радістю
відвідують їх, займаються самостійно вдома.
Важливе місце
у моїй роботі займає підготовка учнів та участь у позакласних спортивних
змаганнях, проведення шкільних заходів з фізкультури і спорту. Це
внутрішньошкільні, кущові, районні та обласні змагання з різних видів спорту, Всеукраїнський
спортивно-масовий дитячий захід «Олімпійське лелеченя», тижні фізкультури і
спорту, олімпійські уроки, військово-спортивне свято «Козацькі забави»,
змагання юних туристів, дні цивільного захисту, виступи учнів з елементами
акробатики та гімнастики.
Кожен день у школі
(за сприятливих погодніх умов) починається ранковою зарядкою. Учні готують
реферати та повідомлення, виступають із спортивною інформацією про розвиток
футболу в Україні, досягнення вітчизняних спортсменів, історію олімпійського
руху, випускають спортивну газету.
Кожного року
команди нашої школи займають призові місця з футболу, гандболу, настільного
тенісу, легкої атлетики, дитячих спортивно-масових змагань «Олімпійське
лелеченя».
Як керівник
методичного об’єднання учителів фізичної культури методичного центру при
ЗОШ І-ІІІ ст. смт. Новий Яричів ділюся досвідом своєї роботи, проводжу відкриті
уроки для колег. Можу поділитися досвідом
-
підготовки та проведення уроків модулів «Гімнастика»
та «Легка атлетика»;
-
складання програм проведення спортивних свят
«Козацькі забави»;
-
проведення індивідуальних занять та тренувань.
Презентація досвіду роботи:
https://docs.google.com/presentation/d/1IgUv2dw06IcpoDtNmdl3sfE4KrPzl3XZkEJEjnD5K9w/edit#slide=id.p3
Уроки фізичної культури
Вчитель фізкультури
Бакайса О. М. 10 клас, модуль "Футбол".
Комплекс ЗРВ стоячи
у дві шеренги, навчально-тренувальна гра.
_______________________________________________________
Урок фізкультури 11 клас, модуль футбол, навчально-тренувальна гра з гандболу.
__________________________________________________________
Урок фізкультури у
9 класі, модуль легка атлетика, футбол
______________________________________________________
Урок фізкультури 8
клас, модуль легка атлетика, стрибок в довжину з місця, з розбігу, біг на
коротку дистанцію 60 м.
__________________________________________________________________
Урок фізкультури у
6 класі модуль легка атлетика, техніка виконання метання малого м’яча на дальність, човниковий біг 4/9 м.
________________________________________________________________
Уроки Захисту Вітчизни
відкритий урок на тему "Оцінювання стану ритичних систем рганізму людини. Термінальний стан"



























Немає коментарів:
Дописати коментар